Nieuwsbrief lectoraat Interactum

PRIKKELS, mei 2007

 

1 mei / 2007

Logo

 

Colofon

 

Website:
www.lectoraat.nl

 

Lectoren
Jos Castelijns:
Bob Koster:
Marjan Vermeulen:

Integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen.

Reactie
Wij zijn benieuwd wat u met de informatie uit deze Prikkels gaat of wilt doen. Uw reactie stellen wij zeer op prijs. Stuur uw bericht aan:
lectoraat@domstad.nl

 

Redactie
De redactie bestaat uit:
Jos Castelijns, Albert de Boer en Bob Koster

Secretariaat
Bertina Zinger
lectoraat@domstad.nl
030-2927805
Postbus 2511
3500 GM Utrecht

 

Adreswijziging
Stuur een e-mail naar:
lectoraat@domstad.nl

 

 

Het Interactum Lectoraat Kantelende Kennis, integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen, hoopt u middels onderstaande rubrieken te prikkelen en te inspireren!

 
 
 

De spiegel

De spiegel

 

De Spiegel wil prikkelen om over jezelf en je eigen opvattingen na te denken aan de hand van praktijkervaringen uit het lectoraat, metaforen, gedichten enzovoorts.

Deugdzaamheid komt spontaan

Stel een kind komt 's morgens het klaslokaal binnen en heeft overduidelijk ergens verdriet van. Het incident overvalt je. Wat doe je? Ga je nadenken over wat je moet doen en hoe je dat misschien het beste kunt aanpakken? Of zit je al bij het kind, heb je al gevraagd wat er is en heb je bij wijze van spreken al een troostende arm op zijn schouder gelegd, nog voordat je erbij nagedacht hebt wat je moet doen en of je wel wat moet doen?


De schop

De schop

 

De Schop wil prikkelen om - het liefst vandaag nog - aan de slag te gaan met werkwijzen, instrumenten en ideeën uit het lectoraat.

Voor wat, hoort wat! De deelnemers aan de lectoraatsconferentie van 4 april 2007 krijgen, bij inlevering van hun evaluatieformulier, een set met twaalf geplastificeerde A5 kaarten.

Op de voorkant van elke kaart, gesierd in de groene kleuren van het lectoraat, staat een uitspraak. Voorbeelden van uitspraken zijn:

  • Wij geven les in wie we zijn;
  • We gaan binnenkort naar de bios, we mogen alles regelen en de meester nix;
  • Met een goeie leraar kun je lachen;
  • Is diepgang en lol wel te combineren?
  • Op zoek naar andere vormen van onderzoek.


De fakkel

De fakkel

 

In de Fakkel laat een van de betrokkenen bij het lectoraat zien wat hem/haar inspireert door te vertellen over een eigen ervaring, door te verwijzen naar ervaringen van anderen, door een citaat enzovoorts.

Deze keer gaat de fakkel naar Anouk Wildervanck, tweedejaarsstudente aan de PABO.

Najaar 2005. Ik zit in mijn eerste jaar van de PABO. Ik heb een eerste kennismakingsgesprek met mijn studiebegeleider:
"Waarom heb jij de keuze gemaakt voor de PABO?"
"Omdat ik kinderen graag de handvatten mee wil geven om zich staande te kunnen houden in de maatschappij."
Er werd even raar naar mij gekeken. Of ik dat nog even kon toelichten. Meestal wordt geantwoord op deze vraag dat de studenten graag met kinderen willen werken. Dus mijn antwoord viel een beetje uit de toon. Op mijn beurt vond ik het weer raar dat er zo gereageerd werd op mijn antwoord.


Publicatiedatum: 1 mei / 2007