De fakkel geeft licht en staat voor 'inspiratiebron'. Elke maand laat één van de mensen die betrokken is bij het lectoraat zien wat hem of haar inspireert in het werk van het lectoraat en de kennisbank.

“Horizonverbreding” 


In de herfstvakantie opende ik, als echte workaholic, in Zwitserland nog even mijn mail en zag daarin de vraag of ik een bijdrage wilde leveren aan de Fakkel. Dat zette me aan het denken over mijn deelname aan het Lectoraat en wat dat voor mij betekent.
Voor die dag stond er een bergwandeling op het programma. Een uitgelezen kans om eens goed na te denken over deze vraag. 

Vol goede moed en met frisse energie startte ik mijn wandeling. Onderweg kwam ik verschillende mensen tegen. Niet iedereen sprak dezelfde taal (in Zwitserland wordt Duits, Frans, Italiaans en Zwitser-Duits gesproken) maar we wilden wel allemaal dezelfde kant op. De één liep wat harder dan de ander, de één had wat meer ervaring dan de ander, maar door elkaar wat te helpen en op het goede pad te houden bereikten we tenslotte allemaal de top.
Het uitzicht was fantastisch en de zware klim meer dan waard. Met z’n allen genoten we van de prachtige vergezichten en ontdekten nieuwe bergen die zeker de moeite waard zijn om ook eens te beklimmen. Vervolgens daalden we af met een voldaan gevoel, wel wat spierpijn, maar een ervaring rijker. Beneden aangekomen streken we neer op een terras waar een levendig gesprek ontstond met ‘soortgenoten’ die andere tochten die dag hadden ondernomen en daar met verve over konden vertellen.
In diezelfde week heb ik nog een berg beklommen. Hoewel deze hoger was, ging de klim beter. De spieren waren al wat gewend, mijn ervaringen van de vorige klim heb ik meegenomen (betere schoenen in dit geval, maar ook een betere manier van lopen en klimmen!) en bovenaan de berg was het uitzicht nog imposanter en tekenden zich aan de horizon nieuwe bergen aan die een volgende keer ‘bedwongen’ zullen worden.

Voor mij is mijn deelname aan het Lectoraat als die bergwandelingen in Zwitserland:
Je werkt samen met heel verschillende mensen in een team aan een proces op je school met een gemeenschappelijk doel. En ook heel belangrijk: je deelt je ervaringen met de andere mensen van het lectoraat, je leert van en met elkaar, krijgt hierdoor nieuwe “gereedschappen” die je kunt inzetten tijdens het proces en houdt elkaar op het juiste pad. Het is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk zeer zeker de moeite waard!

Ciska Doeleman
adjunct directeur
Geert Groteschool
Zwolle

Het Interactumlectoraat Kantelende Kennis onderzoekt collectieve processen van kennis creëren. Met deze innovatiestrategie willen we bijdragen aan de kwaliteit van zowel opleidingen als scholen. Achtergrond, inhoud en werken aan collectief leren zijn te vinden op de kennisbank van het lectoraat.

Nieuwsbrief lectoraat Interactum

Colofon

Website: www.lectoraat.nl

Lectoren

Jos Castelijns
Bob Koster
Quinta Kools

Integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen.

Reactie

Wij zijn benieuwd wat u met deze Fakkel gaat doen.
Uw reactie stellen wij zeer op prijs. Stuur uw bericht aan: lectoraat@domstad.nl

Redactie

De redactie bestaat uit:
Jos Castelijns
Bob Koster

Secretariaat

Bertina Zinger
lectoraat@domstad.nl
030-2927805
Postbus 2511
3500 GM Utrecht

Adreswijziging

Stuur een e-mail naar:
lectoraat@domstad.nl